onsdag 2 mars 2016

Kan man vara tydligare?

Jag försöker lära Ella ett och annat. När det gäller att lära ut borde väl jag var lämplig nog som sysslat med detta under en stor del av mitt liv. Först i skolans värld och sedan här hemma med både barn och djur. Det gäller att vara konsekvent och tydlig har jag lärt mig.

Ella och jag övar och övar, om och om igen och jag försöker verkligen vara tydlig i min gester. Viftar stort och på samma sätt vid varje övning. Ibland blir det bra och ibland blir det minder bra.

En som också kan var tydlig när det gäller att visa vad hon vill är allt Ella.
 
 

Om ni tror att hon dricker vatten här så tror ni fel. Hon sover nämligen i vattenskålen bara för att markera att den är tom. Det har hänt flera gånger att jag hittat henne sovandes i skålen. Kan det vara tydligare så säg!
 
 

Här är hon sur. Antagligen har hon gjort något hon inte fått och då lägger hon sig här med huvudet bortvänt men så strategiskt så man inte ska undgå att lägga märke till henne. Klart och tydligt men.....hon är sällan sur länge . Snart är hon sitt vanliga glada jag igen.


 
 
 Här försöker hon inte alls vara snäll mot Ina utan hon håller sakta men säkert på att manövrera fram sig så att hon ligger närmast sin matte, genom att envist stirra på Ina. Ina däremot är väldigt klar och tydlig med att hon vill att jag ska hjälpa henne och säga till den där envetna valpen.
 
 


                           Och här kan väl ingen missa att det är smörgås i blicken. Hur tydligt som helst.
                                             "Ge hit den där mackan innan jag dör av hunger !"
 
 
ps om någon undrar hur det gått med grinden till övervåningen så har mannen i huset visat med tydlighet att dit upp ska hon inte eller vad sägs om detta!
 

                                                   Tydligare kan man inte vara eller hur?
 

4 kommentarer:

  1. Här var du snäll mot mannen. Han ingick inte i uppräknandes av dem du undervisar. Fullärd? Självlärd?

    SvaraRadera
  2. bra.Klar och tydlig som sagt var:)

    SvaraRadera