tisdag 30 augusti 2016

" Härlig start på morgonen...

... skulle man kunna säga. Nej då, det var ingen som ringde och väckte oss utan det var matte som gav hals så husse satte filen i halsen. Varför detta oljud undrar ni kanske ? Jo ,se matte råkade trampa på............
    
... en råtta som låg så fint på köksmattan. Det tyckte nu inte matte ,som befallde husse att plocka bort den. Sen fick husse sig en skrapa. Nej, inte för att ha tagit in råttan, utan för att ha glömt att stänga källardörren kvällen innan ,vilket föranlett någon katt att släpa in sagda råtta. Och sedan dividerades det om vilket katt det var som var skyldig. Husses Hubbe eller mattes katter. Pollux, Sanne eller Fluffy. Katt som katt kan man tycka men, se då tycker man fel. Det är en avsevärd skillnad på mattes tre lånhåriga katter och husses skelögda, krumbenta katt med tänderna på sned."

" I alla fall så gav vi oss iväg på morgonpromenad efter råttincidenten. Lava fick hänga med. Matte tyckte hon, Lava alltså,  behövde röra på sig och lufsa med husse räknades liksom inte. Alltså iväg över gärdena. Vi hundar skuttade glatt på och matte pratade med ena dottern i telefon och då märkte jag.................

 
... att Lava saknades. Hur jag än tittade så fanns hon inte. Jag signalerade till matte men hon var djupt involverad i samtalet med dottern. Så det vara bara ...........................

 
.... för mig att ge mig iväg och leta efter hundskräll... f´låt Lava. Jag hittade henne djupt ner i bäckfåran där hon hittat något att lukta på. Fick med henne tillbaka till matte som fortfarande inte märkt att Lava kommit på efterkälken. Allt tur att hon har mig den kära matten!"
 
" Vi hann precis hem innan regnet kom. Det formligen öste ner. Matte gillar nu regn för då kan man sitta inne och mysa i värmen och läsa en bra bok, som hon säger. Nu blev det väl inte så mycket mysande för husse hade precis...................
 
 
 ...plockat bort fönstret i biblioteket för att sätta in ett nytt. Vilken timing, skulle man kunna säga!
 

" Lava oh jag klämde i alla falla ihop oss på mattan i vardagsrummet och för säkerhets skull la jag en tass på henne så hon inte skulle försvinna igen!"
 

1 kommentar: