torsdag 22 september 2016

"Hur ska detta gå?"

" Vad då, undrar ni förstås. Jo , matte har ingen bil idag. Den har husse lagt rabarber på och lånat ut. Va! Lånat ut mattes bil.  Inget handlande , inget mockande i stallet och inga besök hos stick-sugna kompisar. Du klarar väl dig ändå , sa husse och tänkte nog på tvätt, disk och städning.  Ja det är ok , sa matte, och vad hon tänkte på kan ni nog begripa..............



... titta bara. Något virkat på gång som bara ska göras klart, ett pussel som nästan bara har vita, grå eller svarta bitar kvar och så............en bra bok förstås. Spännande saker som händer i Ryssland. Måste bara läsas klart. Som ni ser så skiljer sig husses och mattes tanker å det grövsta. "

" Vi hundar då? Ja vi tänkte ju på låååånga promenader och skoj i trädgården och hittills så har våra förhoppningar infriats."

" I morse drog vi iväg på långrundan som innebar både i skogen och runt bäcken. Vi hade ju ingen brådska ,som matte sa. Nu sköter du dig ,väste hon till mig. Inte dra iväg någonstans. Till Lava sa hon bara - kom nu lilla gumman . Va? Vilken diskriminering. "


             "Här har jag visserligen dragit iväg på andra sidan bäcken men........................
 


.... se så fint jag kommer tillbaka när matte visslar. Hon gillar inte när vi är på varsin sida bäcken utan hon vill att vi följs åt, vad det nu ska vara bra för. Allt det som luktar bäst verkar alltid finas på andra sidan. Vad Lava gjorde?
 


Ja, hon är ju lite ringrostig efter sin dust med kinden , ni vet, så hon orkar inte så mycket utan lufsar mest i hälarna på matte fast...............  när jag tänker efter så gör hon det när hon är sitt piggaste jag också. Hon har aldrig haft någon böjelse för egna initiativ. Så lydig så in i norden... vad det nu ska vara bra för. Det gör ju bara att matte tycker att jag är odräglig när jag hittar på egna saker."

  
" Så hem igen och ta igen sig på gräsmattan. Utan Fluffy denna gång. Matte? Ja hon fixade fika till sig , en knäckemackebit till oss,  plockade med sig boken ut och satte på sitt favoritband.............



... så det fick man stå ut med, för hon spelar högt ska ni veta och inte nog med. Hon sjunger med också, för det är urgamla låtar som hon lyssnade på då hon var ung och det ............. var ju en herrans massa år sedan"

                                      "Nu är det bara att se vad resten av dagen för med sig :))  "

3 kommentarer:

  1. Verkar vara en synnerligen trevlig dag.

    SvaraRadera
  2. det var det och som avslutning en pratstund med dig, syster Yster.

    SvaraRadera
  3. Trevlig läsning - som vanligt :D

    Igår stickade jag mitt livs första vante ! Det blev garn över på sjalen. Ja, vanten var helt klar ett tag, men jag fick repa slutet då den blev för kort. Jag ska sticka om det idag. Men stolt är jag ;)

    SvaraRadera